Body Contouring

Schaamlipcorrectie

Een schaamlipcorrectie (labia minora reductie) is een ingreep waarbij overtollige huid van de (kleine) schaamlippen wordt verwijderd als deze door hun grootte klachten geven. Denkt u hierbij aan klachten bij zowel sporten, fietsen, vrijen of bij het dragen van strakke kleding. Het resterende weefsel van de kleine schaamlippen wordt gehecht met dun oplosbaar hechtdraad. De behandeling duurt gemiddeld een uur. De ingreep kan zowel poliklinisch als op de dagbehandeling uitgevoerd worden.

Voorbereiding

Wanneer u bloedverdunnende medicijnen gebruikt dient u dit te melden tijdens het gesprek. Het gebruik van deze medicijnen voor en na de operatie zal in overleg met uw behandelend arts worden afgesproken. Indien u elders onder behandeling bent of allergisch bent voor een bepaalde stof of medicijn, dan dient u dit eveneens te melden.

Wij bespreken tijdens het consult uitvoerig de techniek van de schaamlipcorrectie. Ook informeren wij u over de risico’s en complicaties en kijken we samen naar uw algemene gezondheidstoestand. Zoals uw medische voorgeschiedenis, medicijngebruik en allergieën. Zo vindt de correctie aan uw schaamlippen in optimale omstandigheden plaats.
Voordat u besluit om een schaamlipcorrectie te ondergaan, bespreken we de mogelijkheden, hoeveel weefsel er verwijderd wordt en wat het te verwachten resultaat is. Dit is voor iedere vrouw anders. Natuurlijk proberen wij zo goed mogelijk aan uw wensen te voldoen.

Zodra de verdoving uitgewerkt is, kunnen de behandelde plekken nog wat pijnlijk zijn. Tegen de pijn mag u paracetamol gebruiken: 4 x 2 tabletten van 500 mg. We raden u aan om de eerste week na de ingreep niet teveel te bukken, zwaar te tillen of te sjouwen om (toename van) zwelling te voorkomen.

U mag gewoon douchen. Het is beter om niet te baden, zwemmen of de sauna te bezoeken gedurende 2 tot 4 weken. Doordat de schaamlippen zo goed doorbloed zijn, geneest de wond zeer snel. Toch kan er na een schaamlipcorrectie een aanzienlijke zwelling optreden. Het is dan belangrijk dat u het behandelde gebied direct goed koelt. Meestal neemt de zwelling na de derde dag af.

U krijgt 2 controles; na één of twee weken om de hechtingen te verwijderen en/of om de littekens te controleren. De tweede controle vindt indien nodig na twee tot drie maanden plaats om te zien hoe met het herstel gaat. Het gevoel rond het behandelde gebied kan verminderd zijn en doof aanvoelen. Ook kan het litteken strak aanvoelen. Dit zal tijdens het genezingsproces van ongeveer 4 tot 6 maanden verdwijnen.

Mogelijke complicaties en risico’s

Soms is er sprake van een nabloeding. De wond zal in dat geval slechts iets langzamer genezen. Een specifiek risico van een schaamlipcorrectie of labiareductie is een asymmetrisch resultaat. Symmetrie is niet te garanderen, alleen al door het feit dat de uitgangssituatie vaak al niet symmetrisch is.

Ontstekingen of infecties worden gekenmerkt doordat de wond en de huid eromheen warm en rood worden, in toenemende mate gaan opzwellen, doordat de pijn toeneemt en doordat u eventueel koorts of koude rillingen krijgt. Als u deze verschijnselen heeft, neem dan direct contact op met de polikliniek.

Een schaamlipcorrectie wordt over het algemeen niet vergoed door de ziektekostenverzekering. U moet de operatie dan zelf betalen. De plastisch chirurg geeft u van tevoren een opgave van de kosten. Bij sommige aanvullende verzekeringen kan (een deel van) de kosten vergoed worden als er sprake is van medische indicatie.