Borstchirurgie

Borstlift

Door ouderdom, zwangerschap of andere omstandigheden kan er sprake zijn van een verslapping van de borsten. Deze kunnen door middel van een operatie in onze kliniek weer worden verstevigd. Na enkele weken is de definitieve vorm zichtbaar. Het doel van de operatie is borstversteviging, waarbij het volume van de borst omhoog wordt gebracht in een strakkere huidenveloppe.

Hoe verloopt de operatie?

De operatie vindt plaats onder algehele verdoving en duurt gemiddeld 1 tot 2 uur. Er bestaan diverse operatietechnieken voor een borstlift. Uw plastisch chirurg zal u voor de operatie informeren over de techniek van zijn of haar keuze. Ook kan de plastisch chirurg, samen met u, het nodig vinden om borstprothesen te plaatsen. Dit zal ook met u van tevoren worden besproken. Bij de meest gebruikte techniek wordt de borst verstevigd door aan de onderkant huid te verwijderen. Om een natuurlijke borstvorm te krijgen 2 wordt een ‘figuurnaad’ aangelegd, van de tepel recht naar beneden. De tepel-tepelhofcomplex wordt omhoog gebracht. De littekens bevinden zich rondom de tepelhof, van de tepelhof naar de plooi onder de borst en in de plooi onder de borst. Uiteraard wordt bij de borstlift en tepelcorrectie gestreefd naar symmetrie. Na de operatie wordt een drukkend verband aangelegd. Na enkele dagen wordt het dragen van een goed steunende BH aangeraden, die de eerste weken dag en nacht gedragen moet worden. Sporten wordt de eerste zes weken afgeraden. Het duurt enkele weken voordat sprake is van een definitieve vorm van de borst. Doordat het verouderingsproces doorgaat, is het mogelijk dat de borsten in de loop der jaren weer verslappen. De operatie kan dan, indien gewenst, worden herhaald.

Na de borstliftoperatie zijn de borsten voorzien van verband. Op de littekens zijn steunpleisters aangebracht. De eventuele drains die het wondvocht afvoeren, kunnen enkele dagen blijven zitten. Als er weinig productie van wondvocht is, worden deze snel verwijderd. Bij ontslag uit de kliniek krijgt u een afspraak mee voor een controle op de polikliniek. Tijdens dit bezoek aan de polikliniek worden de hechtingen verwijderd. De eerste 24 uur na de operatie heeft u wat pijn, daarna kunnen de borsten strak en gespannen aanvoelen. Bij pijn mag u een pijnstiller nemen, zoals Paracetamol (maximaal 4 keer per dag 2 tabletten). Het is raadzaam om tegen de zwelling en blauwe plekken 5 maal daags Arnica gel smeren op de borsten (niet op de littekens). U mag de dag na de ingreep douchen. Vanaf de dag van de operatie moet u een steunende sport BH gaan dragen. Deze BH moet u 3 weken dag en nacht dragen, daarna nog 3 weken overdag. Na deze 6 weken mag u weer dragen wat u wilt. Het is verstandig om voor de eerste week na thuiskomst hulp te regelen en rust te houden. Hoe meer rust u de operatiewond geeft, hoe mooier het litteken geneest.

U mag 6 weken lang niet sporten, zwemmen, baden en zwaar tillen. Na ongeveer drie weken kunt u de meeste lichte dagelijkse werkzaamheden weer zelf verrichten. Massage met een crème of lotion kan de littekens sneller soepel maken. Dit mag u echter pas doen nadat de hechtingen zijn verwijderd en als de wonden geheel zijn genezen. Zolang de littekens rood zijn, is het aan te raden om deze te beschermen met een sunblock. Na de operatie ontstaat een sterke spanning in de weefsels. Het duurt daarom soms wel 6 tot 12 maanden voordat de borsten hun definitieve vorm hebben. Het totale herstel duurt circa 1 jaar.

Mogelijkheden en verwachtingen

Natuurlijk zal er bij een borstliftoperatie binnen bepaalde grenzen rekening worden gehouden met de gewenste cupmaat. Ook de plastisch chirurg zal vanuit zijn of haar visie en ervaring een idee hebben over de meest geschikte grootte. Dit advies komt meestal overeen met de wens van de vrouw die de operatie wil ondergaan. Er wordt geen garantie gegeven dat de operatie tot de gewenste cupmaat zal leiden. Soms is het plaatsen van prothesen nodig om de vulling van de borsten te realiseren. Na de operatie zijn de borsten kleiner en steviger, maar er zijn wel blijvende littekens. Hoe deze littekens eruit zien, verschilt per persoon. Soms zijn de borsten niet helemaal gelijk van grootte. Ook de vorm en de gevoeligheid van de tepels kan anders zijn dan voor de operatie. Soms is borstvoeding na de operatie niet meer mogelijk. Over het algemeen zal bij een borstverstevigende operatie geen correctie uitgevoerd worden van het overtollige weefsel dat bij sommige vrouwen doorloopt van de oksel naar de rug. 3 Onderzoek naar knobbeltjes of andere afwijkingen blijft na een borstlift goed uitvoerbaar. Het is aan te raden om minimaal een half jaar te wachten voordat u een mammografie (röntgenfoto van de borsten) laat maken in verband met de mogelijke gevoeligheid of pijn van uw borsten en de naweeën van de ingreep. Het duurt enkele weken voordat sprake is van een definitieve vorm van de borst. Doordat het verouderingsproces doorgaat, is het mogelijk dat de borsten in de loop der jaren weer verslappen. De operatie kan dan, indien gewenst, worden herhaald.

Risico’s en mogelijke complicaties

Een borstlift operatie heeft dezelfde risico’s als elke andere operatie. Een wond kan nabloeden of er kan een infectie optreden. De borsten kunnen ook verschillen in zwelling. Na de operatie kan het gevoel in de tepels verminderd of juist gevoeliger zijn. Dit herstelt zich meestal in de loop van een aantal maanden.

De overheid en de ziektekostenverzekeraars hanteren al jaren een regeling ten aanzien van plastisch chirurgische ingrepen. Over het algemeen wordt een borstlift operatie niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars. Alleen in uitzonderlijke gevallen wil de ziektekostenverzekeraar de kosten dragen. De medisch adviseur van uw zorgverzekeraar zal u dan oproepen om te beoordelen of de operatie voor vergoeding in aanmerking komt. U moet er dus van uitgaan dat u de operatie zelf moet betalen. De plastisch chirurg informeert u over de totale kosten van de operatie.