Borstchirurgie

Borstreconstructie

Als bij u borstkanker is geconstateerd en hiervoor uw borst is of wordt weggenomen (borstamputatie) kan de plastisch chirurg veel voor u betekenen bij het maken van een nieuwe borst (borstreconstructie). Een borstreconstructie is bij vrijwel iedere vrouw mogelijk. Ook als er sprake is van een slechte kwaliteit van de huid, bijvoorbeeld vanwege bestraling.
Er zijn verschillende manieren om een borst te reconstrueren. Welke methode voor u het meest geschikt is, bespreekt de plastisch chirurg met u.

Borstprothese onder de huid

Als er voldoende soepele en gave huid aanwezig is met voldoende onderhuids weefsel, is het implanteren van een prothese onder deze huid de eenvoudigste manier om een nieuwe borst te maken. Soms is dit ook al mogelijk tijdens dezelfde operatie waarin de borstamputatie wordt gedaan.

Weefselexpansie met expander

Als er niet genoeg huid aanwezig is na de amputatie, maar de huid en onderlaag wel van goede kwaliteit is, kan een prothese worden gebruikt om de huid op te rekken (weefselexpansie). Zo’n prothese voor weefselexpansie, ook wel expander genoemd, is net een lege ballon. Twee tot vier weken na de operatie wordt begonnen met het geleidelijk vullen van de prothese met fysiologische zoutoplossing tot de gewenste cupmaat is bereikt. Dit gaat in etappes. Na een rustperiode van drie tot zes maanden volgt meestal een tweede operatie waarbij de expander wordt vervangen door een echte prothese.

Borstreconstructie met huid en spier

Als er te weinig huid van goede kwaliteit is over gebleven, kan huid van de rug met de eronder gelegen spier gebruikt worden voor het maken van een nieuwe borst. Vrijwel altijd wordt er ook een prothese in gebracht.

Reconstructie van de tepel

Naast reconstructie van de borst is reconstructie van de tepel/tepelhof mogelijk. Meestal gebeurt dit zes tot twaalf maanden na de borstreconstructie.

Resultaten

Een borstreconstructie is een veilige en betrouwbare chirurgische ingreep. Veel vrouwen zijn tevreden over de resultaten, maar toch kan er soms wat te wensen over blijven. U wordt naar beste kunnen behandeld, maar er kunnen geen garanties gegeven worden voor een goed resultaat of voor volledige symmetrie van de borsten. Soms is een tweede operatie nodig om een optimaal resultaat te bereiken. Dit kan extra kosten met zich meebrengen, die soms niet door de verzekering worden vergoed. Houd er rekening mee dat het eindresultaat pas na 12 maanden is bereikt.

Risico’s en complicaties

Bij een borstreconstructie kunnen zich complicaties voordoen. Een wond kan nabloeden of er kan een infectie optreden. De kans op complicaties is dus wel aanwezig, maar is klein. De littekens kunnen na de ingreep tijdelijk rood en dik worden. Een gestoorde wondgenezing kan een blijvend breed litteken veroorzaken. Overgevoeligheid voor de gebruikte verdovingsmiddelen komt soms voor. Dit kan zich uiten in benauwdheid, huiduitslag, lage bloeddruk. Behandeling is meestal goed mogelijk. Ontstekingen of infecties worden gekenmerkt doordat de wond en de huid eromheen warm en rood wordt, in toenemende mate gaat opzwellen, de pijn toeneemt en u eventueel koorts of koude rillingen krijgt. Als deze verschijnselen optreden, moet u contact opnemen met uw behandelend arts of de dienstdoende plastisch chirurg.

De overheid en de ziektekostenverzekeraars hanteren al jaren een regeling ten aanzien van plastisch chirurgische ingrepen. Over het algemeen wordt een borstreconstructie operatie vergoed door de ziektekostenverzekeraars. De plastisch chirurg informeert u over de totale kosten van de operatie.