Borstchirurgie

Gynaecomastie

Doel van de operatie

Het doel van de operatie is het corrigeren van de borstvorming bij de man. Mannelijke borstvorming (gynaecomastie) kent meerdere oorzaken. In de puberteit kan het tijdelijk aanwezig zijn en kan dan in enkele gevallen blijven bestaan. Soms is het familiair (erfelijk) aanwezig zonder duidelijke oorzaak.

Bij gebruik van medicijnen kan gynaecomastie ontstaan als bijwerking. Onder andere bij sommige maagzuurremmers, bij hormoongebruik zoals de behandeling van prostaatkanker of bij het gebruik van anabole steroïden bij bodybuilders. Gynaecomastie kan ook optreden bij onvoldoende aanmaak van testosteron danwel te veel aanmaak van oestrogeen. Dit laatste kan onder andere de oorzaak zijn van gynaecomastie bij overgewicht, omdat oestrogeen ook wordt aangemaakt in vetweefsel.

Bij onduidelijke oorzaak zal aanvullend onderzoek worden verricht, eventueel met verwijzing naar een internistendocrinoloog.

Hoe verloopt de operatie

De operatie vindt plaats in dagbehandeling onder algehele verdoving en duurt ongeveer een uur. De techniek en duur van de operatie hangt af van de mate van borstontwikkeling. Meestal kan worden volstaan met een gecombineerde techniek van (ultrasone) liposuctie en aanvullend verwijderen van klierweefsel. Dit gebeurt via een kleine huidsnede in de onderrand van de tepelhof. Als er teveel huid overblijft, kan dit cirkelvormig rond de tepelhof worden weggehaald. Dit geeft meer zichtbare littekens. Soms is ook deze techniek niet toereikend en wordt huid verwijderd met een litteken langs de onderrand van de grote borstspier.

Na de operatie draagt u een strak verband of elastisch hemd gedurende 3 weken. Dit verband of hemd mag alleen worden uitgedaan tijdens douchen. Ondanks deze maatregel moet u er rekening mee houden dat er zwelling, bloeduitstortingen en een ‘beurs’ gevoel kunnen optreden gedurende één tot twee weken.

Bij pijn mag u een pijnstiller nemen, zoals Paracetamol (maximaal 4 keer per dag 2 tabletten). De eerste 24 uur na de operatie mag u niet douchen. Alle bewegingen die pijnloos uitgevoerd kunnen worden, zijn toegestaan. Echter, sporten, zwaar tillen en bewegingen van de armen boven het hoofd, zijn gedurende de eerste 6 weken na de operatie niet toegestaan. Autorijden kan weer na 2 weken. Gebruik geen alcohol binnen 24 uur na de operatie, omdat alcohol bloedverdunnend werkt. Houd er rekening mee dat de wonden kunnen nalekken. Het wondvocht heeft een roze/rode kleur doordat er wat bloed bij zit. Dit is niet verontrustend. Er kunnen blauwe plekken ontstaan. Deze kunt u het best behandelen met Arnicagel (5 maal daags inmasseren). De gel mag niet op de wonden en littekens komen. Als u Arnica druppels (of tabletten) voorgeschreven heeft gekregen, dan gebruikt u deze tot 1 week na de behandeling.

Littekens kunt u behandelen (zacht inmasseren) met lotion of littekencrème. Dit verhoogt de soepelheid van de huid en voorkomt littekenvorming. U mag dit doen als de littekens genezen en gesloten zijn. Na twee weken komt u terug bij de kliniek voor de controle en om de hechtingen te laten verwijderen. Twee tot drie maanden na de operatie vindt de laatste controle plaats.

Resultaten

Onze patiënten zijn in het algemeen zeer tevreden over het resultaat. Zeker als via enkele kleine huidsnedes de combinatiemethode van (ultrasone) liposuctie en klierschijfverwijdering wordt toegepast.

Risico’s en complicaties

Er bestaat een zeldzame kans op een nabloeding of een infectie. Direct na de ingreep is de huid gezwollen, verkleurd en gevoelig. Daarna kunnen nog restzwellingen aanwezig zijn. Soms zijn er verhardingen die pas na weken of maanden verdwijnen. Ook kan de huid tijdelijk gevoelloos zijn. Het definitieve resultaat van deze ingreep kunt u pas beoordelen na 12 maanden.

Als het om een medische indicatie gaat, zal de plastisch chirurg een aanvraag bij de zorgverzekeraar doen. Een gynaecomastie operatie wordt vaak vergoed. De beslissing hierover wordt door de medisch adviseur van de zorgverzekeraar genomen. Het is mogelijk dat deze adviseur u oproept voor zijn/haar spreekuur. De drukkleding die u na de operatie moet dragen, komt voor eigen rekening. Wanneer de verzekering niet tot vergoeding overgaat, kunt u de operatie voor eigen kosten laten uitvoeren. Voordat u besluit tot een operatie, krijgt u een opgave van de totale kosten toegezonden.