Hand- en pols chirurgie

Carpaal Tunnel Syndroom

Het Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is een aandoening waarbij een zenuw in de pols beklemd raakt. Het ontstaat door zwelling van weefsel rondom de buigpezen, waardoor de zenuw wordt beklemd. Hierdoor ontstaat een doof of prikkelend gevoel en pijn in de arm, hand en vingers. In de pols loopt een tunnel, de carpaal tunnel. Door deze tunnel lopen de middelste handzenuwen en de negen buigpezen van de onderarm naar de hand.

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

• Het, gedurende lange tijd, maken van eenzelfde beweging (overbelasting).
  • Een peesontsteking: het omhulsel van de spierpezen zwelt op waardoor de druk op de zenuw in de carpaal tunnel toeneemt.
  • Verstuikingen, botbreuken en gewrichtsontsteking (artritis) kunnen tot vernauwing van de tunnel leiden.
  • CTS komt regelmatig voor bij patiënten met reuma, suikerziekte of een traag werkende schildklier.
  • Zwangerschap: een zwangere vrouw houdt vaak veel vocht vast. Hierdoor kan een zwelling in de tunnel ontstaan met bijbehorende klachten. In dit geval gaat het carpaal tunnel syndroom doorgaans spontaan over na de zwangerschap.

De klachten treden meestal ‘s nachts op. Sommige activiteiten waarbij de hand in een bepaalde stand wordt gebruikt, bijvoorbeeld autorijden, fietsen of de krant lezen, kunnen ook klachten veroorzaken.

Deze kunnen per persoon verschillen.

Zo kunt u last hebben van:

• Een doof of tintelend gevoel in één of beide handen. Vooral in de handpalm, de duim, wijs-, middel- en ringvinger; nooit in de pink.
  • Krachtverlies van uw hand en gevoelsstoornis in de vingertoppen, waardoor u gemakkelijk iets laat vallen.
  • Heeft u al lang last van de aandoening en is daardoor de druk op de zenuw langdurig, dan zal de hand minder goed gaan functioneren maar wordt de pijn minder. In het ergste geval kan blijvend gevoelsverlies optreden en slinken de spieren van de muis van de duim.

Onderzoek

Voor het stellen van de juiste diagnose is het belangrijk dat u uw arts goed informeert. Zo zal uw arts meer willen weten over het gebruik van uw hand, uw beroep, over eerder letsel aan uw hand of pols en over uw klachten.

Soms moet er nader onderzoek worden gedaan. Dat kan zijn:

• Een zenuwgeleidingsonderzoek en een spierfunctieonderzoek (electromyografie) om zeker te zijn dat de zenuw niet op een andere plaats in de knel zit. Dit onderzoek wordt door de neuroloog verricht waar u een verwijzing voor krijgt van uw arts.
  • Een röntgenfoto om een andere oorzaak uit te sluiten. Zoals een botbreuk of gewrichtsontsteking.
  • Een bloedonderzoek als uw arts vermoedt dat een andere ziekte (bijvoorbeeld reuma) een rol speelt bij het ontstaan van het carpaal tunnel syndroom.

Voorbereiding op de ingreep

Gebruikt u medicijnen? Wilt u dit dan van tevoren melden bij uw plastisch chirurg. U mag vanaf één week voor de behandeling geen bloedverdunnende middelen (zoals Marcoumar of Sintromitis) of Aspirine of andere pijnstillers waar acetylsalicyzuur in zit, innemen. Overleg hierover met uw arts. De dag ná de ingreep kunt u de medicijnen weer innemen.

De behandeling

Afhankelijk van de oorzaak zal uw arts één of meer mogelijkheden adviseren als behandeling.

Dat zou kunnen zijn:

• Het aanpassen van bepaalde activiteiten gericht op het verminderen van de belasting van uw hand en pols. De beknelde zenuw krijgt weer ruimte.
  • Het recht houden van uw pols: de zwelling kan verminderen en de zenuw krijgt weer ruimte.
  • Het dragen van een polsspalk gedurende de nacht kan uw klachten doen verminderen en uw nachtrust verbeteren.
  • Een operatie om de zenuw vrij te maken.

In geval van een operatie is het doel van de ingreep om de tunnel wijder te maken, waardoor de zenuw uit zijn beklemming komt. Dit gebeurt eventueel in combinatie met het schoonmaken van de peesscheden. De ingreep duurt doorgaans niet langer dan een half uur. U krijgt een plaatselijke verdoving van de handpalm, pols of van de arm. Bij verdoving van de arm wordt korte tijd een bloeddrukmeterband om uw bovenarm opgepompt. De peesplaats aan de handpalmzijde, die het ‘dak’ van de tunnel vormt, wordt ingesneden. De tunnel wordt zo wijder en de zenuw wordt vrijgelegd.

Informatie over de periode na de ingreep Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

U krijgt een drukverband om uw hand. Houd uw hand goed hoog. Ook moet u enkele dagen een mitella dragen.

Leg uw hand bij het slapen gaan op een kussen, zodat de pols hoger ligt dan uw elleboog.

De pijn als gevolg van de ingreep neemt meestal snel af. Het littekengebied kan echter nog enkele weken of maanden gevoelig zijn. De tintelingen ‘s nachts nemen snel af.

Het duurt ongeveer 6 weken voor het dak van de tunnel is hersteld. In die tijd mag u uw hand niet zwaar belasten. Uw arts kan een rustspalk voorschrijven.

U mag geen wringende beweging met uw hand maken, bijvoorbeeld deksels van potten draaien of doppen van flessen schroeven.

Wanneer u weer mag gaan werken hangt sterk af van uw werkzaamheden (bijvoorbeeld huishoudelijk werk, kantoorwerk, enzovoort).

Massage met een crème of lotion kan de littekens sneller soepel maken. Dit mag u echter pas doen nadat de hechtingen zijn verwijderd en als de wonden helemaal zijn genezen.

Zolang de littekens rood zijn, raden we u aan om de littekens te beschermen met een sunblock. U moet er rekening mee houden dat het zeker 6 maanden duurt voordat littekens volledig genezen zijn.

Het terugkeren van het gevoel kan soms maanden duren. Het kan ook lange tijd duren voordat de kracht in uw hand en pols weer normaal is.

Soms blijven de klachten na de ingreep bestaan. Wanneer de pols na de ingreep weer te snel zwaar belast wordt, kan het CTS terugkeren.

Mogelijke complicaties en risico’s

Complicaties bij een CTS behandeling komen zelden voor. Mogelijke complicaties zijn nabloedingen en infecties.

Soms is tijdens de ingreep een klein zenuwtakje beschadigd dat naar een aantal spiertjes in de duimmuis loopt. Meestal merkt u hier niets van, maar soms kunnen de duimbewegingen wat gestoord zijn.

Als u veel pijn hebt of als de wond blijft bloeden, moet u direct contact
opnemen met de plastisch chirurg.

Ook als u ernstige pijnklachten met zwelling houdt of als er een verkleuring van uw hand is, moet u direct contact opnemen met uw plastisch chirurg.