Duimbasis slijtage

Slijtage van de duim betekent dat het kraakbeenlaagje dat in een gewricht zit en ervoor zorgt dat botten goed kunnen scharnieren, beschadigd is. Hierdoor schuurt bot tegen bot, ontstaan haakjes en scherpe randen en dit geeft zwelling van het gewrichtskapsel en pijn klachten.  Waarom de ene persoon wel slijtage krijgt en de ander niet, is niet bekend. Het duimbasis gewricht is wel één van de meest belaste gewrichten van de hand. Deze aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Mogelijk speelt het slapper zijn van de banden bij vrouwen hierbij een rol.  De meest voorkomende klacht bij een duimbasis slijtage is een scherpe pijn in het gebied van de duimmuis bij bijvoorbeeld het optillen van een kopje of het omslaan van een bladzijde. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een zeurende pijn, vaak na het doen van zware activiteiten. Of u duimbasis slijtage heeft, is te zien op een röntgenfoto van de hand.   Het kraakbeen is niet te herstellen, maar er zijn wel behandelingen gericht op het dragelijk maken van de pijn.

Behandeling van duimbasis slijtage

We beginnen met spalktherapie. Vaak kan een aangepaste duimspalk al voldoende pijnstillend werken. Deze duimspalk hoeft u niet de hele dag te dragen, maar juist bij die activiteiten die pijnlijk zijn of die aan het einde van de dag pijn geven.
Mocht de spalk onvoldoende pijnstillend helpen, dan is de volgende stap vaak een operatie Hierbij wordt het botje (trapezium) verwijderd zodat de botten waar het kraakbeen van verdwenen is, niet meer tegen elkaar kunnen schuren. Het voornaamste doel van de ingreep is vermindering van de pijn. Daarnaast behoudt u na deze ingreep de beweeglijkheid van uw duim. In sommige gevallen kan het beter zijn om het duimgewricht vast te zetten (artrodese).

Duimbasis slijtage