Hand- en pols chirurgie

Ganglion

Wat is een ganglion?

Een ganglion is een cyste gevuld met een dikke gel. Deze vloeistof lijkt uit het gewricht te komen. Meestal komt een ganglion voor aan de achterzijde van de pols. Maar ze kunnen ook aan de binnenkant van de pols verschijnen (volair ganglion), aan de achterzijde van de vinger aan de basis van de nagel (mucoïd cyste) en aan de binnenzijde van de vinger op de pees (peesschede ganglion). De oorzaak van een ganglion is eigenlijk niet bekend. Het lijkt in de pols wel vaker voor te komen bij mensen die hypermobiel zijn. Daarnaast zieje een mucoïd cyste (ganglion bij de nagel) soms ontstaan als er slijtage is in het onderliggende gewricht. Dit geldt ook bij een ganglion aan de binnenzijde van de pols (volair ganglion), wat vaker gevonden wordt bij mensen met een duimbasis slijtage of slijtage van het polsgewricht. Of u een ganglion heeft, is vaak te zien of te voelen bij lichamelijk onderzoek. Aanvullend onderzoek is soms nodig in de vorm van een röntgenfoto om artrose van de pols of vinger uit te sluiten. Een echo heeft over het algemeen geen toegevoegde waarde.

Een ganglion is een onschuldige aandoening en als deze geen pijn of andere klachten geeft dan hoeft u er niets aan te laten doen. Vaak zit echter de cyste in de weg en geeft deze hierdoor pijn bij het buigen van de pols, zoals bij opdrukken. Een mucoïd cyste veroorzaakt meestal een deuk in de nagel en kan nog wel eens gaan ontsteken. Een ganglion op de pees kan ervoor zorgen dat de vinger tijdens het buigen ineens blijft hangen.

Behandeling van een ganglion

Een ganglion kan worden leeggezogen. De cyste wand blijft dan echter bestaan en dit is vaak de reden dat het ganglion dan snel weer terug is. Een effectievere oplossing is dus het operatief verwijderen van de cyste. Afhankelijk van de plaats kan dit onder plaatselijke verdoving of onder een blokverdoving of narcose.

Hoe verloopt de operatie?

De ingreep vindt plaats onder een blokverdoving van de arm of narcose in dagbehandeling. Tijdens de ingreep heeft u een strak opgeblazen bloedleegte band om uw bovenarm zodat in het operatie gebied alles goed zichtbaar is. De incisie (sneetje) wordt aan de achterzijde van de pols gemaakt, als het mogelijk is in de huidlijn. Hierna wordt het ganglion losgemaakt en verwijderd. Vervolgens wordt het gewrichtskapsel open gemaakt om een eventueel aanwezig bothaakje te verwijderen. Bij hyperlaxiteit wordt het polskapsel strakker gemaakt met behulp van hechtingen. De huid wordt gesloten met onderhuidse oplosbare hechtingen en hechtpleisters. U krijgt een drukkend verband en in veel gevallen een gipsspalk. Dit om het polskapsel goed te laten genezen.

Aanwijzingen na de operatie

Het drukverband en spalk mag u na 5 dagen zelf verwijderen. Laat de hechtpleisters wel zitten. Deze mogen kort nat worden tijdens het douchen. Doe gedurende 4 weken een polsbrace om tijdens zware activiteiten. Na 8-10 dagen vindt er een littekencontrole plaats op de polikliniek. De hechtpleisters worden dan verwijderd.