Ziekte van Dupuytren

Bij de ziekte van Dupuytren vormen zich knobbels en strengen in de handpalm en de vingers door littekenvorming in het oppervlakkige peesblad van de hand. Op den duur kan dit leiden tot verkromming van de vingers. De aanleg voor Dupuytren zit in uw genen en is niet te genezen. Wel kan de kromstand of de pijn die is veroorzaakt door het Dupuytren weefsel, worden weggehaald. De operatie is met name preventief om verergering van de kromstand van de vingers te voorkomen.

De operatie

Het doel van de operatie is functieherstel van uw hand. Als de vingers al langere tijd sterk gekromd staan, zal het niet altijd lukken een volledige strekstand daarvan te bereiken. Aangezien de oorzaak van de ziekte van Dupuytren niet bekend is, kan -ook na een geslaagde operatie- de ziekte met al zijn verschijnselen opnieuw optreden, waardoor een nieuwe operatie nodig is.

De operatie wordt in dagverpleging uitgevoerd onder algehele verdoving (narcose) of met een okselprik. Afhankelijk van de uitgebreidheid van de aandoening in uw hand, kan de operatie 30 tot 90 minuten duren. Vaak zijn er meerdere huidsnedes noodzakelijk om het zieke weefsel te kunnen verwijderen. Aan het eind van de operatie wordt uw hand verbonden.

Na de operatie

Na de operatie moet u uw hand de eerste dagen in een draagdoek dragen. Ook is het goed om uw vingers in het verband te bewegen. Na de operatie kunt u niet zelf autorijden. Ongeveer 5-7 dagen na de operatie wordt het verband verwijderd. Daarna worden na twee weken de hechtingen verwijderd. Bij een goede wondgenezing en afhankelijk van de uitgebreidheid van de aandoening, kunt u uw hand vier tot zes weken na de operatie weer normaal gebruiken. Fysiotherapie is een essentieel onderdeel van het herstel van uw handfunctie na de operatie. Door de zwelling en het littekenweefsel dat ontstaat, zal uw hand de eerste weken stijf zijn en het litteken zal ook proberen uw vingers krom te trekken. Om dit tegen te gaan, krijgt u voor enkele weken tot drie maanden een nachtspalk.

Ziekte van Dupuytren