Ziekte van Quervain

De ziekte van Quervain is een peesontsteking die al in 1895 werd door een Zwitserse chirurg Fritz de Quervain. Tegenwoordig wordt het ook wel BlackBerry duim genoemd. Er is sprake van een ontsteking van de strekpezen van de duim die op polsniveau door een tunnel lopen. Dit geeft pijnklachten aan de duim kant van de pols. Soms is hier ook een zwelling voelbaar of zichtbaar. Met name de duim optillen en dingen vastpakken zijn pijnlijk.   De diagnose wordt gesteld op basis van de klachten, symptomen en het lichamelijk onderzoek. De peesontsteking is niet zichtbaar op een röntgenfoto en ook in het bloed zijn zelden afwijkingen zichtbaar.   Een duidelijke oorzaak is vaak niet aan te wijzen. Soms kan een verkeerde (werk)houding de oorzaak zijn. Deze peesontsteking komt vaker voor bij vrouwen. Ook lijken hormonen een rol te spelen, aangezien de aandoening ook meer gezien wordt tijdens de zwangerschap.   Of u iets aan de aandoening moet laten doen, hangt af van uw klachten. Soms gaan de klachten vanzelf over. Als echter de pijn blijft bestaan en u uw dagelijkse bezigheden niet meer kan uitvoeren, is het verstandig er naar te laten kijken.

Behandeling van de ziekte van Quervain

Afhankelijk van de duur van de klachten en de bevindingen bij onderzoek kan meestal begonnen worden met een spalk behandeling. De spalk moet u de eerste 4 weken veel dragen. Daarna kunt u na 4-6 weken beginnen met langzaam afbouwen onder begeleiding van de handtherapeut. In de meeste gevallen zijn patiënten dan na 3-4 maanden klachten- en spalkvrij. In de gevallen waar spalktherapie niet helpt, is de volgende stap het openen van de tunnel zodat de twee strekpezen van de duim, die door deze tunnel lopen, weer voldoende ruimte hebben om te glijden. Dit is een ingreep die meestal onder plaatselijke verdoving in dagbehandeling plaatsvindt.

Operatie bij ziekte van Quervain

De ingreep vindt meestal plaats onder plaatselijke verdoving. Hiervoor krijgt u 1-2 prikken rondom de vernauwde tunnel aan de duim kant van uw pols. Vervolgens wordt een strakke bloedleegte band om uw bovenarm opgeblazen, zodat in het operatie gebied alles goed zichtbaar is. Er wordt een kleine gebogen incisie (sneetje) geplaatst en de tunnel wordt geopend. Vaak is er nog een extra tunnel in de tunnel aanwezig die ook geopend moet worden. Hierna wordt de huid gesloten met oplosbare, onderhuidse hechtingen en krijgt u hechtpleisters en een drukkend verband.

Aanwijzingen na de ingreep

U krijgt een drukverband en mitella. Het verband mag u zelf na 3 dagen verwijderen. Laat de hechtpleisters op de wond zitten. Deze worden voor u verwijderd op de polikliniek na 8-10 dagen. U mag met deze pleisters kort douchen. De eerste 4 weken mag het doen van zware dingen alleen met ondersteuning van een brace.

Ziekte van Quervain