Gelaatscorrecties

Afstaande oren

Afstaande oren, ook wel flaporen genoemd, komen veel voor. Ze zijn het gevolg van een aangeboren misvorming van het kraakbeenskelet van de oorschelp. Flaporen kunnen worden gecorrigeerd met behulp van plastische chirurgie. Deze operatie kan worden uitgevoerd vanaf de leeftijd van ongeveer vier jaar.

Voor en na foto's

Voorbereiding

Gebruikt u medicijnen? Wilt u dit dan van tevoren melden bij uw plastisch chirurg. U mag vanaf één week voor de behandeling geen bloedverdunnende middelen (zoals Marcoumar of Sintromitis) of Aspirine of andere pijnstillers waar acetylsalicyzuur in zit, innemen. Overleg hierover met uw arts. De dag ná de ingreep kunt u de medicijnen weer innemen.

Het is verstandig om vóór de operatie een goed passende brede (winter) haarband te kopen en deze mee te nemen op de dag dat u behandeld wordt. Twee weken voor de ingreep begint u met Arnica D6 VSM druppels van dr. Vogel: 3 maal daags 10 druppels slikken. U mag op de dag van de operatie geen crème of lotion op uw oren en gezicht doen.

Hoe verloopt de operatie

Het rechtzetten van flaporen kan poliklinisch onder plaatselijke verdoving worden uitgevoerd. Bij kinderen vindt de ingreep meestal onder algehele verdoving in dagbehandeling plaats. Bij de operatie wordt een snee aan de achterkant van het oor gemaakt. Het kraakbenige skelet van het oor wordt geremodelleerd en het stukje huid dat aan de achterkant van het oor overblijft als het oor dichter tegen het hoofd komt, wordt verwijderd.

Na een oorcorrectie wordt de door u meegenomen haarband als verband gebruikt. De haarband draagt u de eerste 2 tot 3 dagen de hele dag, zolang de wondjes achter het oor nog lekken. Daarna moet u nog 3 weken ’s nachts de haarband dragen ter bescherming van uw oren. Het komt vaak voor dat de oorschelpen nog wekenlang wat rood, gezwollen en gevoelig blijven. Geleidelijk aan zal dit verdwijnen. Meestal worden oplosbare hechtingen gebruikt. De knoopjes van de hechtingen worden na twee weken op de polikliniek verwijderd. Door de operatie komt er een litteken achter uw oor. Dit is echter door de plek meestal niet opvallend.

Adviezen na de operatie

Zodra de verdoving uitgewerkt is, kan het behandelde gebied nog wat pijnlijk zijn. Het is raadzaam om op tijd (bijvoorbeeld voor het slapen gaan) één of twee tabletten Paracetamol te nemen. Gebruik geen Aspirine, want dit middel werkt bloedverdunnend. Bij extreme pijn en nabloeden moet u contact opnemen met uw plastisch chirurg. Instructie over wanneer u mag douchen, baden of zwemmen i.v.m. met het verband, krijgt u van uw plastisch chirurg. Sporten mag weer na 3 weken. Laat de pleisters zitten tot u voor controle en het verwijderen van de hechtingen op de polikliniek komt.

U krijgt een afspraak mee voor deze controle. U krijgt 2 controles; na één of twee weken om de hechtingen te verwijderen en om de littekens te controleren. De tweede controle vindt indien nodig na twee tot drie maanden plaats om te zien hoe met het herstel gaat. Ontstekingen of infecties worden gekenmerkt doordat de wond en de huid eromheen warm en rood worden, in toenemende mate gaan opzwellen, doordat de pijn toeneemt en doordat u eventueel koorts of koude rillingen krijgt. Als u deze verschijnselen heeft, moet u contact opnemen met de Beekman Klinieken.

Risico’s en complicaties

Het rechtzetten van flaporen heeft dezelfde risico’s als elke andere operatie. De wond kan gaan nabloeden of er kan een infectie optreden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Mogelijkheden en verwachtingen

De resultaten van oorcorrecties zijn over het algemeen goed. Kraakbeen is echter een weerbarstig soort weefsel dat soms de neiging heeft om terug te keren in zijn oorspronkelijke vorm. Dat de oren recht zullen blijven staan en geheel symmetrisch zullen blijven, kan daarom nooit voor 100 procent worden gegarandeerd. Het uiteindelijke resultaat is na ongeveer één jaar bereikt.

De kosten van het rechtzetten van flaporen worden door de zorgverzekering meestal vergoed bij kinderen jonger dan 12 jaar en soms tot 18 jaar.